Smaskig citronkyckling

Igår hade jag lite söndagmiddag för Mamma, syster och Emili, var verkligen jättemysigt. Gjorde en citronkyckling med bönmix, ruccola och avocado. Blev lite tveksam medans kycklingen blev klar, den såg så blek och tråkig ut, men OJ vad god den blev. "Resturangmat" var en av kommentarerna och Emili tyckte att jag skulle fortsätta laga sån god mat i fortsättningen också, så lovade hon att städa varje dag. Tyvärr så varken litar jag på det och så har jag inte tid att laga mat ordentligt varje dag.
Till efterätt blev det morotskakan som är så himla god, det receptet finns redan på bloggen :-)


Citruskyckling med bönmix, 4 port

4 kycklingfiléer

Marinad:
1 gul lök, hackad
2-3 vitlöksklyftor, pressad
rivet skal och saft av 1 citron
1 msk olivolja
salt o peppar
2 msk hackad bladpersilja ( detta strös över precis innan servering

Bönmix:
1 msk olivolja
1 röd lök, klyftor
150 g kokta kidney bönor
150 g kokta kikärtor
½ dl hackad basilika
1 tsk torkad timjan

ruccolasallad
2-3 mogna avokados

Dressing:
2 msk olivolja/avokadoolja
1 msk balsamvinäger
salt, peppar


Blanda marinaden och häll den i en plastpåse, lägg i kycklingen och knyt till. Låt det ligga i kylen över natten.
Sätt ugnen på ca 130-150 grader. Lägg filéerna i en ugnsäker form. Stek i mitten ca 45-60 min. Strö över persiljan inför serveringen.

Nu till bönmixen.
Värm oljan i en kastrull, tillsätt lök, bönor och kikärtor låt allt bli genomvarmt. Tillsätt basilika och timjan.Vänd ner ruccolasallad och avokado eller ha det vid sidan om. Blanda dressingen och häll över.

image126

image127


Kommentarer
Postat av: Anonym

Och jag som tackade nej till denna kulinariska klimax för att jag hade bokat tvättstugan! :-(
Hur dum får man bli?
puss
Paps

2008-02-11 @ 23:06:05
Postat av: Mickan

Mmm... nu blir jag hungrig. :P

Visst kan jag skicka några hallongrottor till dig. ;D Fast de kanske kommer fram söndersmulade.

2008-02-12 @ 13:28:08
URL: http://angel-like.com
Postat av: Camilla

Det såg ju supergott ut! Måste testas, kanske redan i kväll.
Kram, kram!

2008-02-13 @ 15:27:31
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Pialotta

Av kyckling kan man göra så många goa maträtter:-)

Ditt recept är värt att testa. Låter kalasgott.

Tjingelingen

2008-10-01 @ 12:28:18
URL: http://kakomaten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0