En historia om tre män och en häst.

Nu när jag äntligen är mitt uppe i en helt fantastisk bok så har jag ju lovat att berätta lite mer för er om den.
Det är en sann historia, skriven av Laura Hillenbrand, som utspelar sig under depressionens sista år i USA, på 1930 talet. Kapplöpning är den största och mest folkkära sporten.
image91Seabiscuit var en häst ingen trodde på, ingen trodde att han någonsin skulle ha det som krävdes för att lyckas som galopphäst. Men en man såg hans väl gömda kämpaglöd, tränaren och före detta cowboyen Tom Smith. Han såg en glöd i hans ögon som ingen annan såg, det skulle ta lång tid innan någon annan än Tom började tro på den lilla fula, taniga och fruktansvärt envisa hästen.
Tillsammans med Charles Howard och jockeyn Red Pollard kom Seabiscuit att bli den störste kapplöpningshästen i Amerikas historia.

Detta är verkligen en sann solskenshistoria, med några små snedsteg på vägen, som alltid. Många av er har kanske sett filmen och jag tycker att det dessutom är en fantastiskt passionerad film. Om man personligen är intresserad av lite mer kapplöpningshistoria och många små, flikar in om de flesta personer som var med genom historien.
En annan liten intressant sak som skrivs mycket om och som var väldigt intressant för historien är vad människor gör för att hålla sig smala. Red Pollard, George Woolf och de andra jockyes som är med i boken, och antagligen de flesta som nånsin faktiskt jobbat som jockey var allt från från 12 år gamla, trots att 18 år var den egentliga minsta åldersgränsen för att få tävla, upp till kanske 25 år, och de vägde knappt 45 kilo och jobbade lika hårt som elitfriidrottare idag, och åt endast te.x. två torkade salladsblad om dagen.
Det är väldigt intressant att jämföra detta med dagens skönhetsideal och framför allt med catwalkmodeller och deras metoder för att hålla vikten nere.

Jag är inte klar med boken än, men den är fantastiskt rolig att läsa och väldigt intressant. Så jag får absolut rekommendera den till er allihop :-)

image87
Seabiscuit och Red Pollard

image88
Tobey Maguire och Hollywoods Seabiscuit
Copyright www.seabiscuitmovie.com


Kommentarer
Postat av: Ariel

Jag visste väl att jag kände igen historien, jag har sett filmen. Bra, vad jag vill minnas, även om det var ett tag sedan...

2008-01-03 @ 23:48:52
URL: http://arielleman.wordpress.com/
Postat av: Mickan

Jag tror jag har sett filmen, eller så har jag tänkt göra det men inte gjort det... Hehe. :P

Kul att ni fick platser. Men det var ju trist att de var utspridda ändå.

2008-01-04 @ 00:23:44
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0