Freestyle it

My Dog tävlingarna är över för iår och jag tog mig dit i söndags för att see Freestyle tävlingarna, såg klass två och tre och fick se några av mina favoriter ifrån förra året.
Fick filmat ytterst lite men jag bara måste visa er två av de klipp jag faktiskt fick ihop. Tyvärr är kvaliten inte så bra och jag har så klart missat de bästa bitarna ur programmet, men lite får ni se :-) Så nu kan ni tänka er att jag har blivit återinspirerad. Det är dags att börja träna Stellan på riktigt! Har kört lite idag i vardagsrummet och det går redigt bra, nu spatserar hon omkring på bakbenen ett litet tag och har en del rörelser klara utan muntligt kommando. Så det är en ganska bra bit på väg, det jobbiga är att komma ut igen då det fortfarande smäller häromkring.
Hon börjar gå upp lite vikt efter att jag bytt foder till en högpresterande sort av vårat gamla vanliga foder. Hon tycker om det och som sagt, nu börjar det visa sig, hon lägger på sig :-)

Sluttjatat från min sida, nu är det på tiden att visa upp er Freestylens värld.

Lydia och Jim, 11 årig golden retriever



Lilja och Goa, en 4 årig nova scotia duck tolling retriever


I samband med detta kanske en liten presentation av sporten Freestyle också kan vara käck.
Freestyle har "funnits" i Sverige sen ca 1999 men blev inte en officiell hundsport förrän 2006 då den första officiella tävlingen hölls på My Dog på Svenska Mässan i Göteborg, arrangerad av Göteborgs Hundungdom.
Kort och kort kan Freestyle beskrivas som en tävlingsgren där hund och förare utför ett dansprogram :-) Föraren sätter ihop ett program, uppbyggt på hemmagjorda tricks, tillsammans med musik och gärna en matchande kostym som gärna får höra ihop med musiken så utför man en show på ca 2-5 minuter lång.
Det är en fantastiskt rolig sport att titta på och att syssla med, jag är fortfarande heeelt oerfaren på tävlingsbanorna inom det här men jag VET hur fantastiskt roligt det är att jobba tillsammans med min hund.

Det finns än så länge tre olika tävlingsklasser i Sverige och det är följande:

Freestyleklass I

Är öppen för alla hundar som inte har startat i klass II eller III.

Obligatoriska rörelser:
- snurr (hunden snurrar runt sin egen axel på ett eller annat vis)
- slalom (hunden går i slalom mellan dina ben)

- valfritt positionsarbete (hunden följer med sin förare på antingen höger eller vänster sida, mellan förarens ben eller i frontposition i minst 5 m, under en och samma sträcka)

Freestyleklass II 6

Är öppen för hundar som erhållit uppflyttningspoäng i klass I.

Obligatoriska rörelser:

- distansarbete

Freestyleklass III

Är öppen för hundar som erhållit uppflyttningspoäng i klass II.

Klassen har inga obligatoriska rörelser.

Mellan de olika obligatoriska rörelserna som finns så är det bara fantasin som sätter stopp. Domarna bedömmer sedan efter följande:

Tekniskt:

1. obligatoriska rörelser

2. Svårighetsgrad

3. Samarbete med hund

4. Flyt i programmet

Artistiskt:

1. Koreografi

2. Utnyttjande av ringen

3. Anpassning till musiken

4. Utstrålning

5. Kostym

I början var det främst yngre människor som höll på med den här sporten men nu har fler och fler vuxna fått upp intresse för den här fantastiska grenen och förhoppningsvis håller det i sig.
Jag kommer att fortsätta kämpa, det är en sak som är säker! :-)

image97
Stella med sina två livvakter då vi fortfarande bodde på Dagiset i Harplinge.
från vänster har vi Prins, sedan maffiabossen Stella och längst till höger Nova

Nu när jag var inne på My Dog så råkade vi passera en bil som är allt för ball för att inte publicera här.
image98
Ganska passande va? :-)


Kommentarer
Postat av: Camilla

Ha ha ha, vad gulligt! :) Jag kikade på båda filmerna. Har varken sett eller hört talas om den sporten förut, men hundarna verkade ju gilla det skarpt, med tanke på det frenetiska svansviftandet! =) Kram!

2008-01-09 @ 15:12:18
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0