Planering inför helgen

Sitter just nu och planerar lite inför helgen, planerar in en middag hemma hos mig på lördag. Än så länge är det jag, Emma, Sara och Emili. Eventuellt blir det Kristian och Sofia också, problemet är dock platserna. hehe. Har ett litet kök och bara fyra stolar och en datastol, så blir det allihopa så får jag väl stå eller nåt. haha.

Till förrätt tänkte jag ha toast med chevre och honung, ca 1 cm chevre per toast, på med massa honung och in i ugnen tills det smällt lite lagom. Helt ljuvligt gott.
Som varmrätt blir det en av mina favoriter, flygande jakob. Har alltid älskat det, fick det alltid på min födelsedag när jag var yngre och man fick önska födelsedagsmat :-)

Flygande Jakob


Ingredienser

1 kg kyckling

140 g bacon

2-3 bananer bananer

2 dl chilisås

5 dl vispgrädde

1 ½ dl jordnötter

image101
Gör så här:

Strimla kycklingfilé och bacon. Hetta upp en stekpanna och stek kyckling- och baconbitarna på medelstark värme tills filén fått fin färg. Gör detta i 2-3 omgångar så att det blir lagom mycket i stekpannan. Lägg över kyckling- och baconbitarna i en hyfsat stor ugnsform.


Skiva bananerna och fördela över kyckling- och baconbitarna.


Vispa grädden och blanda med chilisås. Häll över och bred ut. Strö över jordnötter.


Gratinera i mitten av ugnen 225 grader i 15 minuter.


Servera med kokt ris och sallad.

Till efterrätt blir det en smaskig morotskaka, känns alltid nyttigare om man slänger i lite grönsaker :-) haha. Gott gott gott.

Anders morotskaka

Ingredienser

1.75 1.75 dl matolja
3.5 3.5 dl socker
3 3 st ägg
1 1 tsk kanel
1 1 tsk bakpulver
1 1 tsk bikarbonat
1 1 tsk vaniljsocker
3.5 3.5 dl vetemjöl
5 5 dl riven morot
Till täcket:
100 100 g Philadelphiaost
1 1 tsk vaniljsocker
0.5 0.5 dl smält smör
150 150 g florsocker
1 1 msk citronsaft
kokos till dekor

Gör så härimage100

1. Vispa olja, socker och ägg poröst. Blanda alla torra ingredienser med mjölet och vänd ner det. Rör ner morötterna.

2. Smörj och bröa en rund form, gärna med löstagbar kant, häll i smeten och grädda kakan i 160° ugn i ca 60 minuter. Låt den svalna.

3. Blana alla ingredienser till täcket och bred det över kakan. Strö över kokos.


Kommentarer
Postat av: Sus i dus

Men gud så gott med flygande Jacob! Mums!
Ja, hälsa han att jag sökt två jobb, ett på MQ som butikschef, och ett säljar jobb på Glitter! Hoppas de ringer och tar referens! =)
/Sus

2008-01-10 @ 23:09:49
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Sus i dus

Ja jag vill verkligen ha det! Hoppas hoppas!
Ja vi ska smaska på god mat i morgon då jag gör Grekisk Pytt i panna, receptet finns på bloggen!

Kram Sus

2008-01-10 @ 23:18:59
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Pialotta

Så gott det ser ut.. Kyckling är en favorit:-)
Ha de gott.. med eller utan danseskor:-)

2008-01-11 @ 11:43:38
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Camilla

Mums, Flygande Jacob var det länge sedan jag gjorde nu. Tack för tipset!
K R A M och trevlig helg! Ta det lite lugnt nu i helgen... hi hi...

2008-01-11 @ 15:39:04
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0